maandag 4 april 2011

Pimpelmezen in het nestkastje

Ik weet het zeker: ze zijn het nestkastje aan het inrichten! Een pimpeltje (of twee, maar ik herken ze natuurlijk niet) komt al minstens een week mijn vorig jaar opgehangen nestkastje bezoeken. En vandaag zag ik hem eindelijk met een plukje mos naar binnen piepen.

Hij heeft het er maar druk mee. In de inspectiefase hoorde ik hem af en toe keihard tikken vanbinnen. Ik zie hem ook regelmatig rond de opening hakken. Eerst dacht ik dat hij die te klein vond, misschien heeft hij wel een lekker dik vrouwtje op het oog. Maar op wikipedia lees ik dat ze zo de ingang markeren, als ze eenmaal hebben besloten dat ze daar gaan broeden. Alsof ze hun naambordje naast de deur ophangen.

Het geeft een enorme verantwoordelijkheid, een nestje in je tuin. Zeker in een kastje waar ik de locatie van heb uitgezocht. De enig zinnige plek in mijn tuin is op het westen, en het moet idealiter op het noordoosten. Hij krijgt dus de middag- en avondzon. Zouden de meesjes straks niet stikken van de hitte? En dan de katten van de buren. Ik heb ze nog nooit op het schuurdak gezien, maar voorheen was er ook niks te beleven.

De tijd zal het uitwijzen. Ik zal het met arendsogen blijven volgen. En met de camera. Van gepaste afstand uiteraard.

Vervolg
Aflevering 2: Pimpelmezen aan het broeden?
Aflevering 3: Piepende pimpelmeesjes
Aflevering 4: Pimpelmezen van Jolanda Groeneveld
Aflevering 5: Pimpelmezen uitgevlogen!
Aflevering 6: Pimpelmezen 2011 video

7 opmerkingen:

  1. Hoi Linda,
    Ik heb ook een nestje pimpelmeesjes, alleen op mijn balkon. Ik heb vanmorgen even gekeken, want ik zag al dagen niks meer, maar het blijkt dat ze al bezig is met het leggen van de eitjes. En dan komen ze nagenoeg niet meer in het kastje. Ik ben ook heel benieuwd, en ik houd het ook nauwlettend in de gaten. Spannend hoor! Hoe is het inmiddels bij jouw nestkastje, is ze ook al aan leggen?
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jolanda,
    Wat fantastisch dat ze zelfs op je balkon broeden! Ik durf niet in het kastje te kijken, maar gisteren zag ik er eentje nog een paar keer aankomen, maar zonder mos. Ik dacht dat hij misschien wel voer afgaf. Dus het zou kunnen dat de volgende fase is ingegaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Linda,
    Ik zie ze nu vrij weinig, maar ze komen nog wel steeds even langs. Als mijn berekening goed is, moeten er nu zo'n 9 eitjes liggen. Dat zou betekenen dat ze a.s. maandag zo'n beetje gaat broeden. Dat kan ik dan zien, als pa pimpel haar gaat voeren. Ik kijk zelf ook absoluut niet meer in het kastje, ben veel te bang dat ik het ga verstoren. Ik houd het wel van achter het raam in de gaten. Het leuke is, dat ik op het balkon 3 konijnen los heb lopen. Dat boeit geen van de partijen in het minst. Wel heeft ma pimpel nu het haar van de konijnen, dat ik heb aangeboden in een pindasilo, gebruikt voor haar nest. De eitjes liggen nu dus in het haar van mijn eigen konijntjes. Dat vind ik heel leuk. We wachten het dus maar af! Spannend hoor!
    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jolanda, Wat een mooi verhaal! Leuk om zo jouw mezen ook te kunnen volgen. Ik heb ze al een paar dagen niet meer gezien. Maar ik heb er ook weinig zicht op: eigenlijk alleen als ik in de tuin zit. Of vanaf kantoor, maar als ik werk kijk ik amper naar buiten. Zou ik toch meer moeten doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben broedende pimpelmezen op het balkon in een netstkastje en het vrouwtje blijft elke dag hakken. Het balkon ligt op het oosten, maar we durven het zonnescherm niet naar beneden te doen. Bij een eventueel tweede legsel ga ik ze wel trainen
    Paul

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi, hoi,
    Nou, mijn pimpeltjes zijn druk aan het broeden nu hoor. Ik heb pa pimpel al een paar keer gezien met een wormpje of iets anders voor zijn vrouwtje. Moeder meesje gaat zo af en toe van het nest af om even haar vleugels te strekken, maar komt dan als een torpedo weer de nestkast in gevlogen. Ik kom nu zo weinig mogelijk op het balkon, alleen om de konijnen te voeren. Ze is nu al een week aan het broeden, dus over nog een week, zouden er als het goed is kleine pimpeltjes moeten zijn. Ik vind het zo leuk!! Leuk ook dat Paul ook broedende pimpelmeesjes op het balkon heeft. Op welke hoogte zit jij? Ik zit op 4 hoog, maar ze zijn toch gekomen!
    Ik ben benieuwd naar de voortgang van jullie nestjes!

    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk, ook bij Paul op het balkon! Volgens mij zijn ze bij mij nu ook aan het broeden, lees het vervolg via de link direct aan het eind van dit artikel (dus voor de commentaren).

    BeantwoordenVerwijderen